Search This Blog

Tuesday 20 June 2017

Sahur & Puasa

Teringat masa kali pertama berpuasa bersama suami. Suami cakap dia tak biasa bersahur. Kalau bangun pun minum air kosong. Lepas tu tidur. Kadang2 dia cakap dia akan makan lewat malam. Makan nasi atau apa2 makanan berat sebelum tidur. Dalam pukul 12 atau 1pagi.

Ok. Fine. Saya bangun sahur macam biasa. Sebab saya tak boleh tak sahur. Rasa tak lengkap berpuasa tanpa sahur. Hari pertama puasa, Saya bangun sorang je. Sahur sendiri. Minum oat dan nestum. Kadang2 bangun sahur makan roti. Dalam sebulan berpuasa tu. Suami ada bangun. Tapi minum air kosong & temankan saya sahur.

Tahun ke-2. Suami dah boleh bangun minum air milo atau minuman instant 3 in 1. Tahun ke-3 & ke-4 juga sama. Masih bangun dan minum air coklat 3 in 1.

Tapi tahun ni. Tahun ke-5 berpuasa bersama. Suami mula2 memang bangun minum air je. Paling2 sahur dia makan roti. Setengah bulan berpuasa, suami demam teruk. Puncanya kurang minum air. Puasa tahun ni sangat2 panas. Suami sampai bengkak tonsil dan sakit badan. Dia kalau demam memang teruk sangat sebab antibodi dia sangat2 kurang lepas demam denggi 2 kali. Hari pertama demam, ok lagi. Bawa dia ke klinik panel je. Esoknya. Demam masih tak kebah tambah tonsil terlalu bengkak sebab dia masih kurang minum air. Lepas tu dia mula muntah2. Disebabkan risau sangat, petang tu bawa ke unit kecemasan HTAA. Saya berbuka kat sana sebab tunggu suami dapat rawatan. Kena masuk air 1 botol. Sebab badan dia betul2 kurang air. Lepas masuk air. Nampak segar sikit. Muka merah semula. Sebelum tu pucat sangat2. Sampai nak mandi pun saya yg mandikan. Terketar2. Alhamdulillah semakin pulih lepas dapat rawatan di hospital. Balik tu dah selera makan. Esoknya demam masih belum betul2 kebah. Saya suruh makan ubat ikut aturan. Makan smpai habis. Suami ponteng puasa 4hari! hahaha..teruk beno demamnya kan.

Lepas demam, dia mula sahur makan nasi. Berselang makan roti. Minum air kosong pun banyak. Sebab saya dah warning dia jangan degil. Mesti ikut cakap saya kalau sayang saya & anak2. Hahaha.. Kejam! Tapi untuk kebaikan memang perlukan ketegasan sikit. Kalau tak, memang tak baik2 la orang tua tu. Makan antibiotik pun nak skip. Memang nak kena! Memang saya pantau jadual dia makan ubat.

Alhamdulillah.. kebiasaan bersahur dah jadi rutin untuk suami dalam bulan puasa tahun ni. Memang makan masa untuk kita biasakan. Jangan putus asa. Terus ajak, ajak, ajak.. memang susah nak suruh makan pagi2 buta. Tapi demi keberkatan, lama2 kita akan biasa.Sekarang ni memang suami akan bangun makan tanpa banyak songeh. Lepas tu minum air dengan kuantiti yg sepatutnya. Misi berjaya!

Note: Cara mengurangkan bengkak tonsil, makan aiskrim Vanilla! Sedap kan?? Cubalah!

No comments:

Post a Comment